Tillgänglighetskrav för produkter
Produkterna ska utformas så att de blir tillgängliga. På den här sidan finns en översiktlig genomgång av vilka krav detta ställer på produktens användargränssnitt. Men först vill vi nämna att det även finns:
- Krav för dokumentation som sitter på produkten eller som distribueras separat, och för förpackningar.
- Krav för stödtjänster – exempelvis kundtjänst och utbildningar i hur produkten används.
- Administrativa krav som varierar beroende på vilken roll ni har i leveranskedjan – exempelvis för tillverkare, importörer och distributörer.
- Slutligen finns det sektorspecifika krav som bara berör vissa produkter – till exempel självbetjäningsterminaler.
Krav på användargränssnitt
Kraven gäller för alla produkter. Nedan ges en övergripande genomgång.
- Eventuell kommunikation kan ske med mer än ett sinne
- Exempelvis anvisningar i ljud- och textform eller taktila tecken.
- Alternativ till tal
- Om gränssnittet använder tal så erbjuds även exempelvis alternativ i form av text eller bilder.
- Flexibel presentation av visuellt innehåll.
- Exempelvis kan text och symboler förstoras och visas med tillräcklig ljusstyrka.
- Alternativ till färger
- Exempelvis kan text eller taktila symboler användas utöver färger.
- Alternativ till ljudsignaler
- Komplettera viktiga ljudsignaler med exempelvis text, bild eller lampor.
- Extra kontrast för viktiga visuella element
- Det finns exempel på automater som erbjuder högkontrastläge.
- Flexibelt ljud
- Främst avses att användaren ska kunna kontrollera ljudvolym, men det kan även gälla hastighet i uppläsning eller att kunna reducera ljudstörningar.
- Finmotorisk tillgänglighet
- Reglage ska vara tillräckligt stora och användaren ska inte behöva göra flera samtidiga rörelser.
- Motorisk tillgänglighet
- Det ska inte krävas betydande räckvidd eller styrka för att exempelvis komma åt och trycka ner knappar.
- Orsaka inte epileptiska anfall med flimmer
- Undvik sådant snabbt blinkande som kan orsaka anfall.
- Skydda användarens privatliv
- Exponera inte användares lösenord eller annan känslig information för andra, utan erbjud lösningar som exempelvis möjlighet att ansluta hörlurar.
- Alternativ till biometri
- Erbjud fler sätt att identifiera sig än bara en sorts biometri (till exempel fingeravtrycksläsare), så ökar sannolikheten att alla kan identifiera sig.
- Tillräckligt med tid
- Vissa användare behöver betydligt mer tid än genomsnittet. Utforma lösningar som alla hinner använda.
- Interoperabilitet med hjälpmedel
- Det kan till exempel innebära att en punktdisplay behöver kunna anslutas.
Ovanstående återfinns i standarderna WCAG eller EN301549 och direktivet räknar även upp de fyra principerna för tillgänglighet som ett sätt att säkerställa kraven.